Ledelsens og sælgernes fordele ved et CRM system

I dag kan man anskaffe sig et skræddersyet CRM system til virksomheden, som både er ekstremt fleksibelt og tilpasset til virksomhedens nuværende og fremtidige behov, og samtidig er prisen faldet på disse systemer i takt med den voksende udbredelse, og dette giver derfor virksomhederne nye fordele. Alle medarbejdere i virksomheden samt kunderne får reelt gavn og glæde af et velfungerende CRM system, da de både giver hurtigere svartider med præcise up-to-date oplysninger i forbindelse med kundeservice men også som et administrativt redskab for både ledelsen samt sælgerne i virksomheden. I det følgende vil disse fordele blive beskrevet og især i forbindelse med de facto standarden på markedet Microsoft Dynamics CRM. Virksomheder kan anskaffe programmet Dynamics CRM flere steder, men det kan ofte være en fordel at kontakte AlfaPeople om et CRM system, da de samtidigt kan rådgive og undervise virksomheden om Dynamics CRM samt tilpasse det til netop jeres virksomheds ønsker og behov.

Ledelsens fordele med Microsoft Dynamics CRM

Virksomhedens ledelse kan på flere lederniveauer drage nytte af de mange funktioner i Dynamics CRM, så der er således store fordele at hente.

  • Servicechefen har bedre adgang til viden om kunderne.
  • Marketingchefen har adgang til opdaterede kontaktpersoner og kundeemner.
  • Indkøbschefen kan bedre forberede sine indkøb.
  • Produktionschefen får bedre mulighed for at planlægge produktionen.

Man kan sammenfatte ledelsen fordele således:

  • Virksomheden opnår bedre og mere opdateret Pipeline Management.
  • Virksomheden kan bedre coache sine sælgere.
  • Virksomheden får bedre beslutningsgrundlag til indkøbsbehov.
  • Virksomheden får bedre beslutningsgrundlag til produktionsbehov.
  • Virksomheden kan bedre sikre sig viden om kunder og emner.
  • Virksomheden kan nemmere og hurtigere oplære en ny sælger.
  • Virksomheden kan få bedre samspil mellem marketing, salg og leverance.
  • Virksomheden kan få et optimeret og dokumenteret samspil mellem afdelingerne.
  • Virksomheden kan give en forbedret kundeoplevelse med bedre service.
  • Virksomheden kan få automatisk rapportering på omsætning og på budget.
  • Virksomheden kan dermed forøge sine indtægter og sin rentabilitet.

Kort sagt kan en virksomhed derfor anvende et CRM system til at nedbringe sine omkostninger men også til at bedre kunne identificere, tracke og styre værdifulde kunderelationer. Kunderne får jo en bedre service, når man forstår sine kunders præferencer. Ledelsen får desuden et værktøj til at automatisere nogle forretningsgange, der giver et bedre samspil mellem afdelinger som marketing, intern- og ekstern salg.

Sælgerens fordele i Microsoft Dynamics CRM

For en sælger i en virksomhed er et godt og effektivt CRM system guld værd, da det giver enhver sælger et bedre overblik med indsigt og kommunikation, der er nøgleord for en dygtig sælger. En sælger kan tilgå et CRM system fra enhver platform såsom Smartphone, iPad/Tablet eller PC, så på den måde er virksomhedens data altid tilgængelige selv for en sælger på farten. Det er nemt og hurtigt for en sælger at kunne tilrettelægge et kundemøde og lave en besøgsrapport. Få minutter dette mode kan sælgeren så sende sin møderapport og oprette eventuelle opfølgningsopgaver med det samme. Her kommer flerbrugersystemet virkelig til sin ret, da der jo altid er tale om teamwork, hvor alle hjælper hinanden i virksomheden. Fordelene ved et CRM system for en sælger kan sammenfattes således:

  • En sælger kan nemt få adgang til alle data om sine kunder herunder kundeinformation, salgshistorik, reklamationer, igangværende opgaver, besøgsrapporter mv.
  • En sælger slipper for at skabe regneark på stedet med kundernes ønsker, da oplysninger allerede er oprettet i systemet.
  • Det er nemt at igangsætte nye kampagner for både marketing men også for sælgere, da alle kunder og kundeemner ligger i CRM, således man blot behøves at udvælge de relevante kundegrupper til kampagnen.