Hvad kan SEO gøre for din hjemmeside?

Lad din side komme naturligt op i toppen af søgeresultaterne på Google ved at bruge simple SEO-principper. SEO er søgemaskineoptimering (efter ”Search Engine Optimization”), og det knytter sig til, at Googles algoritmer udvælger søgeresultater og op- eller nedprioriterer dem ved visning ud fra sidernes indhold, deres troværdighed og meget andet. Vi taler her såvel synlige ting, enhver uden kendskab til it kan gøre noget ved, som ting der først bliver tydelige ved analytisk gennemgang.

Overordnet kan siges om SEO, at det øger trafikken til din hjemmeside, dels da links i toppen af søgeresultater for det første bliver vist oftere end dem 1+ sider henne, dels da god SEO bl.a. lægger op til, at links til din side får koncise metabeskrivelser, der fanger alle de søgendes opmærksomhed.

De fire SEO-elementer

Indsatsen omkring SEO kan groft deles op i fire elementer: En teknisk, en indholdsmæssig, en linkskabende og en analytisk, der trækker på brugersignaler. Disse fire faser kommer til udtryk ved:

  • Teknik: Du tjekker din hjemmeside, bl.a. for om Google kan ”indeksere” eller vise dem.
  • Indhold: Du laver bl.a. tekster til din side, der indeholder ord, folk kan tænkes at søge på.
  • Linkskabende: Du får andre sider til at linke til din, hvilket giver den troværdighed.
  • Analytisk: Du undersøger folks adfærd til eller på dine sider, fx klikraten på søgeresultater.

De her fire aspekter af SEO består dels af ting, du lige nu kan gøre noget ved, dels af redskaber til at lave langsigtede analyser at arbejde videre med. Over tid kan du så småt sikre, at folk linker til din side ved at skabe et omdømme omkring din hjemmeside – eller ved bare at indgå aftaler om at linke.

Lav tekster med søgeord allerede nu

Lige nu kan du komme i gang med at lave indhold til din hjemmeside, der indeholder søgeord. Den slags tekster bliver bedst, når de skrives af professionelle, men kan du skrive et forståeligt dansk, kan du sagtens starte ud med at gøre det selv – og spare penge. Du skal bare forestille dig, hvad kunden ville søge på, hvis de gerne ville finde frem til en bestemt ydelse eller produkt. Tænk ikke blot i ord, men gerne i sætningsbidder, fx ”zoneterapi Horsens”, hvor du for at imødekomme den slags søgninger flittigt fletter ”zoneterapi i Horsens” ind i sætningerne i fx blogindlæg til din webside.

Bør du kontakte et SEO-bureau?

At trække et dedikeret SEO-bureau ind over din virksomheds online marketing kontra at blive ved med at gøre det selv er et vigtigt valg. Priserne for at have andre til at tjekke din sides tilgængelighed for Google, lave indhold mv. kan spænde fra beskedne månedlige beløb på ca. 1.000 kr. og helt op til fuldtidslønninger. Mange af SEO-bureauets ansatte kan inkluderes i processen lige fra webudviklere og -specialister til PR-medarbejdere, tekstforfattere mv. 

Du må derfor opveje, hvor tungt de høje placeringer på Google vægter. Du bør også veje udgifter til SEO op mod fx Google AdWords, hvor du køber høj placering i søgeresultaterne for bestemte ord.