Hvad kendetegner et godt CRM-system

Hovedparten af danske firmaer anvender et skræddersyet stykket software, der præcist passer til virksomhedens opgaver. Derved kan man styre al kontakt med firmaets kunder, og det gælder alt lige fra stamoplysninger, ordrestyring, betalingsoplysninger mm. Dette er altså styring af kunderelationer, og dette kaldes for Customer Relationship Management forkortet CRM. Der findes heldigvis flere typer avancerede CRM-programmer, der nemt kan skræddersys til de fleste former for virksomheder, således det er nemt og billigt at komme i gang og opnå en effektiv kundestyring.

IT og CRM

Tidligere kunne man klare CRM-opgaver med papir og blanketter men efterhånden går man mere over til det helt papirløse kontor, hvor alt håndteres digitalt. Dette er både hurtigere, mere pladsbesparende, mere sikkert samt mere miljøvenligt, så derfor anvender de fleste i dag CRM-systemer til den daglige drift. Derved kan alle medarbejdere i princippet logge ind i systemet og altid fortælle kunden, hvor ordren befinder sig i systemet. Mange webbutiker giver endda kunderne eget login, så kunderne selv kan følge deres bestilling på samme måde som man kan spore en pakke hos postvæsenet og andre pakkefirmaer med en tracingkode. Næsten al administration foregår i dag ved hjælp af IT-udstyr, så derfor er CRM efterhånden fuldt integreret med IT, og de fleste anvender de populære Microsoft-produkter til den daglige drift, så derfor er Microsoft CRM også det mest udbredte system i verden.

Dette kan et godt CRM-system

Et godt stykke integreret software kan gøre det meget nemt for en virksomhed at holde styr på relationer og transaktioner med sine kunder. Firmaets CRM-system bruger man til at indsamle, bearbejde, dele og anvende viden om sine kunder. CRM-systemet skal reelt kunne bruges til alle firmaets opgaver lige fra oprettelse, ordremodtagelse, kontoudtog samt marketing. CRM er konkurrencestrategier rettet mod at skabe værdi for såvel kunde som virksomhed baseret på en forståelse af kundens individuelle behov og præferencer, og det betyder blot, at CRM er rygraden af firmaet, hvor alle oplysninger ligger tilgængelig til for de rette medarbejdere.

 

 

Billede: Sean MacEntee